Hele Copydan-systemet er livsnerven i dansk film
Ordene kommer fra Anders Refn, der som filminstruktør og freelancer ved, hvad rettighedsmidler kan gøre af forskel for den kreative og kunstneriske proces.
Ifølge filminstruktør Anders Refn har rettighedssystemet en stor betydning for de kunstneriske miljøer i Danmark. Det er med til at give kunstnerisk mod og hæve barren for det, som kan produceres herhjemme.
Som freelancer er rettighedsmidler afgørende
Jeg har altid været freelancer. Siden jeg startede i filmbranchen, har jeg aldrig været fastansat nogle steder. Det er selvfølgelig en hård belastning, at du ikke kender dit næste job, og du ikke ved, hvad der venter dig rundt om hjørnet. Min far var også kunstner, og han var den eneste scenograf i Skandinavien, som fik royalties, fordi han råbte hen over middagsbordet ”Jeg er beskyttet af Bernerkonventionen!”.
Det er vigtigt som nation at have en kunstnerisk identitet
Merværdien i, at vi skaber kvalitet, skal selvfølgelig også manifestere sig i et vederlag til den, der har skabt værket.
"Det er vigtigt at have en kunstnerisk identitet som nation"
Anders Refn | Instruktør
Ved at fortælle nuanceret og kompleks om svære ting, så kan du jo hæve niveauet for, hvad det er, vi diskuterer. Al kunst har jo den der evne til at trænge om bag klicheer og myter. Det er også derfor, at det er vigtigt at have en kunstnerisk identitet som nation.
Det kan betale sig at turde at gå planken ud
Dansk film har jo været en kæmpe succes. De ting, der er blevet investeret i dansk film, er jo kommet tifoldigt tilbage i image og respekt for vores kunst. Det handler jo om kunsten. Om kunstnerisk mod. At man tør at gå planken ud.
Hele Copydan-systemet er livsnerven i dansk film.
Uden Copydan ville vores kunstneriske miljøer skrumpe voldsomt. Det er jeg sikker på.