”Det er rigtig vigtigt, at danskerne har noget indhold, som spejler deres hverdag”
Manuskriptforfatter Jenny Lund Madsen fortæller, hvordan rettighedssystemet i Danmark er med til at få indholdet ud over landets grænser. Netop fordi det også er lokalt.
Ifølge manuskriptforfatter Jenny Lund Madsen, er det bl.a. dét, som originalt dansk indhold kan og skal. Og vejen dertil er ofte brolagt med rettighedsmidler.
For Jenny Lund Madsen giver dansk film og tv os en fælles referenceramme, der på samme tid spejler vores indbyrdes forskelligheder. Og rettighedssystemet er med til at sikre en økonomisk stabilitet, der gør det muligt for branchen at blive ved med at skabe originalt dansk indhold i høj kvalitet.
En unik måde at engagere publikum på
Jeg synes jo, at film og tv-serier kan belyse nogle samfundsrelevante emner på en anden måde end f.eks. journalistikken kan. Fordi man igennem en kunstnerisk linse fortolker virkeligheden på en lidt anden måde og giver et andet perspektiv. Og man kan engagere et publikum med nogle spørgsmål, som de ikke engang anede, at de interesserede sig for.
Film og tv som fælles referenceramme
Fordi vi rent faktisk i Danmark laver film og tv-serier, som publikum rigtig gerne vil se, så kan det også være med til at samle os som nation. Altså det her med at vi har en fælles reference.
”Det er jo enormt identitetsskabende for os som nation, at film og serier er noget, som kan samle befolkningen”
Jenny Lund Madsen | Manuskriptforfatter
Det er jo helt unikt, når en million (danskere red.) har set et afsnit af en dansk tv-serie. Det sker jo ikke i USA, at 20 % af (befolkningen red.) har set det samme. Så det er jo enormt identitetsskabende for os som nation, at film og serier er noget, som kan samle befolkningen. Vi bliver jo eksponeret for rigtig mange typer fiktion. Både film og tv-serier.
Dansk indhold som vi alle kan spejle os i
Jeg tror, at det er rigtig vigtigt, at danskerne har noget indhold, som spejler deres hverdag og deres virkelighed. At man som publikum føler sig repræsenteret. Og det kan jo handle om nationalitet, men det handler også om forskellige hudfarver, religion og seksuelle orienteringer. Og jeg tror faktisk, at man igennem fiktionen kan være med til at bryde nogle fordomme ned. I den forstand tror jeg, at det danske indhold, som viser vores samfund, er rigtig relevant for et dansk publikum.
Originalt dansk indhold gør sig godt globalt
Man siger, at jo mere lokalt noget er, også i forhold til et internationalt publikum, jo bedre rejser det faktisk. For folk vil ikke bare se en kopi af noget amerikansk. I bund og grund er det jo en reklame for Danmark, når vi lykkes med at komme udover vores egne grænser.
Rettighedsmodellen sikrer en fair løn – og mere dansk indhold
Fordi man ikke på forhånd kan forudse, hvad der bliver en succes og hvad der ikke bliver. Så kan man jo ikke have lønninger, der altid tager højde for, at det nok bliver en succes. Men man kan have et fair og rimeligt lønniveau, som ikke smadrer økonomien helt.
Man kan sige det ret firkantet. At hvis der ikke er den her rettighedsmodel, jamen så tror jeg simpelthen, at der vil blive produceret mindre indhold og indhold af ringere kvalitet.