"Dansk indhold er stort drama løst meget enkelt"
Production designer Knirke Madelung fortæller, hvordan rettighedssystemet formår at holde produktionsomkostningerne nede, selv om kvaliteten af indholdet er i top.
Som production designer er Knirke Madelung inde over scenografien på de produktioner, hun er med til at lave. Når et filmisk udtryk, en tidsperiode eller en scenografi fremstår troværdig, er det i høj grad production designerens fortjeneste.
Adspurgt til, hvad der kendetegner dansk indhold, finder Knirke Madelung, at vi ofte formår at få store fortællinger til at udspille sig, uden at det nødvendigvis kræver kæmpestore special effects.
"Vi er et lille land med en mindre økonomi, også når vi laver film, så vi har jo faktisk også udviklet en ret fantastisk måde, synes jeg, at kunne få ting til at ske. At kunne få store fortællinger til at udspille sig, uden at det er ved, at vi brænder hele byer ned eller har kæmpestore special effects-hold på."
Vi tager en del af risikoen, og derfor er det først, når det bliver sendt, og det bliver set, at vi skal have noget af det afkast, der er.
Knirke Madelung | Production designer
Knirke Madelung mener, at en svækkelse af den danske rettighedsmodel, der definerer den danske produktionsbranche, ville betyde, at produktionsbranchen ville skulle aflønnes noget højere.
I det nuværende system tager rettighedshaverne noget af risikoen ifm. produktionen og får først betaling, når produktionerne bliver sendt og bliver set. Derfor ville aflønningen skulle ske up front, hvilket ville gøre produktioner dyrere.