”Det er et kæmpe maskineri, man sætter i gang”
Sådan lyder det fra skuespiller Mette Marckmann, der her fortæller, hvorfor rettighedsmidlerne gør investering i nye produktioner mulige.
Ifølge skuespiller Mette Marckmann er det kulturelle kredsløb med til at understøtte vækstbetingelserne indenfor film og tv i Danmark. Som rettighedshaver risikerer man noget af sin løn, men får til gengæld lov til at høste frugterne, når indholdet klarer sig godt.
Hun fortæller her, hvorfor rettighedspengene gør en stor forskel.
Rift om finansieringen
Film og tv er jo præget af, at det er rigtig dyre produktioner, så de skal have rigtig mange penge for at blive realiseret, og der er rigtig mange om buddet for at få de penge. Så ofte kan man, som skuespiller, blive castet til at lave en dummy på en serie, som man så ikke ved om bliver til noget.
Langt fra ide til virkelighed
Hele castingprocessen er for en skuespiller jo også et vanvittigt usikkert område at bevæge sig i. Dels bare at få lov til at komme til castings, fordi mange producenter allerede fra start af siger, at de vil have, at det er a-kæden der står på rollelisten - ellers så mener de ikke, at de kan sælge billetter.
Jeg var med i den serie, der hedder Norskov på TV2 og det var en rimelig lang castingproces. I sidste ende fik jeg ikke rollen. Og så gik der to år, og så blev jeg ringet op af casteren, som sagde ”Hej Mette, jeg har en rigtig god nyhed, nu bliver den (Norskov, red.) til noget og det er dig, som har fået rollen”. What altså, der var gået to år! Og så var der jo stadigvæk et halvt år før, at optagelserne gik i gang. Og de optagelser varede så et halvt år, og så gik der et halvt år før det blev vist på tv.
Det er et kæmpe maskineri, man sætter i gang og oftest bliver det faktisk ikke til noget.
”Vi risikerer lidt af vores løn og ved, at vi får de penge tilbage, når tingene bliver vist”
Mette Marckmann | Skuespiller
Du kan blive ved med at høste frugterne
Det er dyrt at lave tv og film. Men det er dog ikke så dyrt at lave det i Danmark, som det kan være i USA eller i andre lande, hvor de producerer rigtig meget, netop fordi vi risikerer lidt af vores løn og så ved at vi får de penge tilbage, når tingene bliver vist.
Og jo mere det bliver vist, jo mere får vi tilbage. Og det eksisterer jo ikke, hvis du som skuespiller bliver nødt til at indgå nogle aftaler, hvor du siger, jamen nu får jeg den her klumpsum, og så bliver det en Blockbuster i hele verden og så sur røv, så får du ikke noget ud af det. Men her bliver vi ved og bliver ved og bliver ved med at høste frugterne af vores arbejde.