Digitale forandringer kræver nye politiske tiltag
Mikkel Flyverbom, professor mso i kommunikation og digitale forandringer, CBS, har ordet:
"Vi ser et medielandskab og nogle digitale forandringer, som skaber helt nye vilkår for dansk medieproduktion. Og det gør, at vi må overveje, hvordan vi positionerer os i forhold til de forandringer, vi står overfor med nogle store internationale aktører, som begynder at underminere meget af den forretning, som dansk medieproduktion er bygget på."
"Vi må også tænkte over, hvad det er for nogle politiske tiltag, der skal til for at skabe vilkår, som gør det muligt for dansk medieproduktion at fortsætte og udvikle sig osv."
"Så tror jeg også det kræver, at de producenter, vi ser i dansk sammenhæng, måske vågner op og erkender at det kan godt være at Google og Facebook kan ændres og reguleres, men de teknikker og de forventninger som brugerne har, de vil fortsætte. Så jeg tror også, der er behov for at tænke dansk medieproduktions forretningsmodeller og partnerskaber på nye måder."
"Hvis vi ikke gør noget, så ender vi med at have en nyhedsproduktion eller medieproduktion, som er styret af nogle relativt snævre kommercielle logikker, som handler om nogle amerikanske firmaer, som har en interesse i at tjene penge på særlige måder, og så mister vi i hvert fald den form for diversitet og fokus på kvalitet, som har karakteriseret dansk medieproduktion."