Giganternes indtog - udviklingen i det globale tv-marked
Analytiker og medierådgiver Claus Bülow har ordet:
"Det, vi i øjeblikket kan se, der sker på det globale tv-marked, er i den grad noget, der kommer til at præge os – det danske tv-marked. Det gør det sådan set allerede, fordi vi kan se, at danske forbrugere bruger rigtig meget tid på Netflix og den ret nye streamingtjeneste Disney+."
"Men ude i verden og i det store helikopterperspektiv, kan vi se et ret skræmmende perspektiv, hvor jeg faktisk er lidt nervøs for på branchens vegne, om man tager denne her udfordring seriøst; at de store tech-giganter Google, Apple, Amazon er på vej til både at ville være streamingtjenester og tv-distributører og samtidig være producenter af indhold."
"Vi ser de store mediegiganter Disney, Warner-koncernen, Viacom, CBS osv. slå sig sammen og lave globale streamingtjenester, og de vil ud til hele kloden med alt det indhold, som de ejer, og alt det nye indhold, de vil lave."
Så vi ser ind i en fremtid med et mediebillede i Danmark, hvor vi vil være endnu mere oversvømmet af amerikanske streamingtjenester, som de danske forbrugere allerede i dag er meget glade for.
Claus Bülow Christensen | analytiker og medierådgiver
"For de danske tv-seere betyder det her selvfølgelig endnu flere valgmuligheder. Heldigvis kan vi se, at både DR og TV2 har gjort det virkelig godt og fået etableret sig fint som streamingtjenester. I stedet for kun at være tv-stationer, er man nu i højere grad streamingtjenester, og danske forbrugere får jo – kan man se – stadig rigtig meget tid til at gå med DR og TV2. Men udvalget af indhold udefra bliver altså stadigvæk en udfordring for det danske tv-marked, fordi det er så attraktivt for danskerne, og fordi det er så prisbilligt og nemt at gå til. Og så vil det være til stede på alle de apparater, som danske tv-seere ser fjernsyn og streaming på."
"For dansk kultur kan det selvfølgelig være en udfordring, hvis man er nervøs for, at de amerikanske streamingtjenester vil producere indhold på dansk grund både til dansk og til et globalt publikum, som er alt for velsmurt og ensrettet, og måske i mindre grad tilgodeser noget af det, vi gerne vil have med i en demokratisk samtale i Danmark. Så derfor er det selvfølgelig stadig godt, at vi har vores public service-stationer og vores populære streamingtjenester i form af fx TV2 Play, men altså, jeg vil nok sige, at generelt så er der nok god grund til også der at være en lille smule nervøs, hvis danske tv-seere i fremtiden kommer til at prioritere det letbenede, glatte, og overvældende omfangsrige indhold fra de store amerikanske streamingtjenester – også selvom det er danskproduceret."