Gå til indhold Slice Created with Sketch.

Hvem bestemmer, hvad vi ser?

Mediepolitisk konference om tech-giganterne og den demokratiske infrastruktur.

Pige med bind for øjnene og blåt flimmer i baggrunden

Få internationale tech-giganter får i stigende grad en position som gatekeepere i forhold til nyheder, public service og andet indhold. Hvor der før var tale om en national forankret infrastruktur, er det nu tech-giganterne, som bestemmer over en infrastruktur, der bliver mere og mere afgørende for at kunne komme bredt ud til befolkningen og nå forbrugerne.

Det har forandret vores kulturforbrug, og dansk indhold- og nyhedsproduktion er mere afhængig af tech-giganternes platforme og algoritmer end nogensinde før.

Hvad er status for denne udvikling? Hvad betyder den for dansk indhold og vores samfund? Og hvordan sikrer vi, at det ikke er udenlandske tech-giganter, der bestemmer, hvad vi ser?

Det og meget mere tager vi op på konferencen, som har deltagelse af repræsentanter bredt fra medie- og kulturbranchen, forskere, politikere m.fl.

Konferencen "Hvem bestemmer, hvad vi ser?" finder sted i Fællessalen på Christiansborg den 9. oktober 2024 fra kl. 13.00-17.00 

Bag konferencen står skabende og udøvende kunstnere samt film-, musik- og tv-producenter i regi af Copydan Verdens TV.

Sådan tilmelder du dig


Konferencen er gratis at deltage i, men der er begrænset antal pladser.

Du kan tilmelde dig her.

Du modtager en bekræftelsesmail efter tilmeldingen.

Vær venligst opmærksom på, at der opkræves et no-show fee på 500 kr. ved udeblivelse uden afbud.

Nogle af dagens oplægsholdere

Keld Reinicke
Keld Reinicke

Keld Reinicke
Selvstændig medierådgiver

Keld Reinicke har mere end 25 års erfaring fra den danske mediebranche, hvor han bl.a. har været programchef på TV2 og været med til at opbygge TV2 ZULU, TV2 Charlie og DR2. I dag arbejder Keld Reinicke med strategisk rådgivning af nordiske og internationale medievirksomheder.

I løbet af de seneste tre årtier har medielandskabet gennemgået en dramatisk forandring. Forskellen mellem generationerne bliver stadig mere markant, og dansk indhold samt dansk public service er udfordret i konkurrencen om danskernes gunst mod de globale tech-virksomheder.

Men selvom kampen er hård, er den langt fra overstået. Sikkert er det dog, at hvis de yngre generationer af seere skal erstatte de ældre trofaste flow- og kabel-tv-brugere, er det nødvendigt at gentænkte store dele af dansk indhold og dansk public service. Og vi må handle hurtigt.

Foto: Ida Marie Jensen/Aarhus University
Professor Michael Bang Petersen fra Aarhus Universitet

Michael Bang Petersen
Professor ved Institut for Statskundskab ved Aarhus Universitet

Michael Bang Petersen er professor ved Institut for Statskundskab ved Aarhus Universitet og forskningsleder for Magtudredningen 2.0, der har til formål at belyse demokratiets nuværende situation og vilkår.

Medielandskabet har altid spillet en afgørende rolle for vilkårene for vores demokrati og magtfordelingen i vores samfund. I dag bliver vores medielandskab i stigende grad formet og påvirket af de internationale tech-giganters platforme herunder deres uigennemsigtige algoritmer, data og forretningsmodeller. Hvad betyder det for de (magt)strukturer, som vores medielandskab er bygget op omkring, herunder dansk indholdsproduktion, og hvilken indflydelse har det på vores demokratiske samtale og sammenhængskraft?

Signe Sophus Lai
Adjunkt, Institut for Kommunikation, Københavns Universitet

Signe Sophus Lai er medstifter af Tænketanken for Digital Infrastruktur, ph.d. og adjunkt ved Institut for Kommunikation på Københavns Universitet og medforfatter til Gateways – comparing digital communication systems in nordic welfare states (2023).

I den offentlige debat taler vi ofte om tech-giganterne som leverandører af sociale medier, søgemaskiner, streamingtjenester og online markedspladser. Men i løbet af de seneste årtier har store globale teknologivirksomheder som Microsoft, Alphabet, Meta og Amazon opnået en magt, der går langt ud over deres populære tjenester og platforme. De kontrollerer i stigende grad kritiske dele af den danske infrastruktur – fra datakabler til distributionssystemer, servere, analyseredskaber og meget mere. Den digitale infrastruktur udgør et teknologisk fundament under hele den danske velfærdsstat, men er hverken systematisk monitoreret eller underlagt demokratisk kontrol. Det har beviselige konsekvenser for offentlige myndigheder, der i kraft af teknologivirksomhedernes monopollignende positioner må acceptere stigende priser og udfordringer med at overholde blandt andet EU's datalovgivning. Men det har også konsekvenser for den enkelte dansker, der har stærkt begrænsede muligheder for at fravælge disse virksomheders tjenester og den omfattende indsamling af personlige data, der ofte følger med. Det går ud over den kulturelle og demokratiske samtale.

Jørgen Ramskov
Forperson i Copydan Verdens TV

Jørgen Ramskov har siden sommeren 2024 været forperson i Copydan Verdens TV, hvor han tidligere har været næstforperson. Han arbejder til daglig som direktør i Vision Denmark. Jørgen Ramskov har et indgående kendskab til den danske indholdsbranche, da han tidligere har været direktør for Producentforeningen og før det adm. direktør og chefredaktør for Radio24syv. Desuden har Jørgen en fortid i DR, hvor han har arbejdet som både journalist, programchef og som tv-direktør været en del af direktionen.

Nicky Valbjørn Trebbien, Juridisk chef i Koda

Nicky Valbjørn Trebbien
Juridisk chef i Koda

Nicky Valbjørn Trebbien er juridisk chef i Koda og er tidligere kontorchef og retschef for Ophavsret og Jura i Kulturministeriet. Gennem sine mere end 12 år i Kulturministeriet har Nicky Trebbien arbejdet med ophavsret og har i den forbindelse på vegne af Danmark forhandlet og efterfølgende implementeret en række direktiver og forordninger på området.

Kampen mod giganterne: I EU-regi er tech-giganterne de seneste 15 år blevet reguleret på forskellig vis. Men europæisk lovgivning tager tid, og der er en lang række hensyn, der skal tages højde for. Nicky Trebbien vil med baggrund i sin mangeårige erfaring på området give sit perspektiv på, hvordan det er muligt at regulere de internationale tech-selskaber, der i stigende grad opnår en position som gatekeepere og dermed opnår kontrol med kritisk infrastruktur, og hvad der skal til for at tage næste skridt.

Peter Loell

Peter Loell
Director, OMD Denmark.

Peter Loell er er en stærk dansk profil inden for datadrevet marketing, hvor han kombinerer marketing, data og teknologi. Peter bliver ofte anvendt som oplægsholder – specielt med fokus på forventninger til fremtidens annoncemarked inden for medier og reklamer og teknologi.

Tv-annoncemarkedet ænder sig hele tiden. Den nye teknologiske virkelighed er, at brugerne flyder fra flow-tv og strømmer til streaming og andre alternativer, hvor smart-tv-producenter, tech-selskaber og infrastrukturudbydere alle kæmper om at kunne levere reklamer. Vi giver et billede af, hvor markedet er på vej hen, hvor mange annoncepenge der gik til traditionelt tv i 2023, og hvad gik pengene gik til på det danske tv-annoncemarked. Hvad betyder det for AV-medierne, og hvilket billede tegner det for fremtiden? ​